Vi har tidigare skrivit ett inlägg här på bloggen om garage, och närmare hur man bygger ett sådant. I dag skriver vi i stället om den kanske största skandalen inom bilvärlden, på många år.
Den som är lite snabb förstår nog att vi syftar på skandalen med Volkswagen som under hösten flankerade de allra flesta löpsedlar, tillsammans med nyheter om flyktingkrisen och köttätningens vara eller icke vara.
I Dagens Nyheter kan vi läsa närmare om denna nyhet som totalt lamslog världen när den avslöjades. Men vad var det då som avslöjades? Vi sammanfattar hela historien här.
Vad var det som hände egentligen?
Det började med att två forskare i USA försökte besvara frågan; Varför är utsläppen från Volkswagens bilar i USA mycket mindre än från de som säljs i Europa? Det hela kulminerade i en osannolik upptäckt och fusket ruskade om hela bilindustrin.
Bilarna hade redan blivit typgodkända när de testats i laboratorier, men nu var tanken att testa dieselbilars utsläpp samtidigt som dessa kördes utomhus. I realtid kunde de alltså mäta nivån på utsläppen när åkte på motorvägen. Och resultatet förbluffade forskarna. Att skriva rapporten tog sedan ett år, med analys av siffror för att vara helt på det klara med resultaten från mätinstrumenten. Det som myndigheter i USA var mest intresserade av var varför testerna inomhus i labb var så fläckfria, när testerna ute i verkligheten visade på höga utsläpp av kväveoxid.
Tillslut bestämde man sig för att lura bilarna om att de var utomhus genom bilens egen dator, då blev plötsligt utsläppen skyhöga. Resultaten följdes av pressmeddelanden och möten, där biltillverkaren Volkswagen slingrade sig men tillslut efter ultimatum tvingades att ge sig till känna, vilket också skedde.
I ett labb är det vanligtvis runt 20 grader varmt, ingen rör på ratten fast motorn är på, framhjulen snurrar på en vals medan bakhjulen – på en framhjulsdriven bil – står stilla. Programmerarna hade helt enkelt knappat in ett antal faktorer som gjorde att bilens dator skulle fatta, ”aha, labb”, och ställa om sig – Svenska Dagbladet
Det visade sig att utsläppen av kväveoxid var 40 gånger större än tillåtet i USA, och nu väntar höga belopp i skadestånd att betala ut. Det kan vara närmare 11 miljoner bilar runt om i världen som berörs.