Även om vi svenskar kör mindre och mindre bil, behöver vi underhålla våra bilar så att vi kan fortsätta köra dem. Det kan i vissa fall bli nödvändigt att byta ut en bildel om den går sönder. Det finns även risk för att en del blir snodd.
Vi kör mindre bil
Vi svenskar använder våra bilar allt mindre, skrivs det i en artikel på Dagens Nyheter. Förra året minskade den genomsnittliga körsträckan för femte året i rad. Sammanlagt körs varje enskild bil 84 mil mindre och det finns ingen entydig förklaring till nedgången. Körsträckan har krympt med drygt en procent per år sedan 2007 och vissa forskare tror att förklaringen är en ökande inflyttning till städerna där det är korta avstånd till skolor, jobb och fritidsaktiviteter. Denna teori blir dock lite underlig när man tittar på statistiken som visar att bilar registrerade i Stockholms län körs mest i hela landet.
Bilar som är dyra att reparera
Oavsett om man väljer att köra sin bil mycket eller lite, kan det hända att något går sönder och man måste köpa reservdelar. Man kan bland annat hitta bra delar på scstyling.com. Vissa bilar är dock dyrare än andra att reparera, kan man läsa på Svenska Dagbladet. Reservdelarna står för nästan 70 procent av reparationskostnaden. En Audi är till exempel fyra gånger dyrare att serva än en Peugeot. Att reparera en Audi A6 och Audi A4 kostar mest av alla populära bilar. Audi A6 är den bil som råkar ut för dyrast motorskador. Ford Focus-ägaren måste dock besöka verkstaden mest ofta.
Bildelar blir snodda
Det händer även ofta att man måste köpa nya bildelar för att de gamla blivit snodda. Stölderna av bildelar har ökat de senaste åren och har nått ett rekord i år. I och med att bilarna har fått bättre stöldskydd blir det lättare för kriminella att sno bildelar än att sno en hel bil. Delarna säljs på andrahandsmarknaden i framförallt Baltikum. De mest populära bildelarna att sno är:
- Airbags och rattar.
- Instrumentpaneler.
- Backspeglar och lyktor.
- Aluminiumfälgar.
- Xenon-lampor.
- Navigationssystem. Läs mer.